Verwachtingen - geenruzieophetwerk.nl‘Wat waren jouw verwachtingen toen je met die nieuwe baan begon? Met dat project, die samenwerking of die calculatie? En zijn je verwachtingen uitgekomen?’ Zomaar een vraag die tijdens een mediation aan de orde kan komen.

 

We hebben hoge verwachtingen maar hebben het er niet over

Miscommunicatie en verwachtingen die niet uitkwamen … je kunt er de klok op gelijk zetten. Die twee zaken zijn bij elke mediation aan de orde. En ik durf wel te stellen dat praktisch elk misverstand ontstaat door verschillende verwachtingen en het daar vervolgens niet over hebben. De basis voor onbegrip over en weer en daarmee het begin van irritatie.

 

Wat verwacht je zelf?

Ga maar na. Toen jij aan die nieuwe baan begon of aan dat nieuwe project, toen had je ongetwijfeld grote verwachtingen. Je had al helemaal voor ogen wat voor een succes het zou worden. En welke rol jij daarbij zou spelen. Leuke samenwerking met je collega’s, tevreden klanten en vooral ook waardering van je leidinggevende of het management. Echt, dat project of die baan kon alleen maar slagen. En daar zou jij je steentje aan bijdragen! Want zoals jij het aanpakt, dat is echt de enige goede manier. Zo hoort het, zo is het normaal!

 

Wat verwacht de ander?

Ga er maar vanuit dat ook een ander graag een mooi resultaat wil halen. Dat die ook voor zichzelf een mooie rol ziet, in een fijn team wil werken en rekent op waardering en erkenning. Ik ken niet veel mensen die bij de start van een nieuwe baan al met lood in de schoenen naar hun nieuwe werkgever gaan. Of die met tegenzin een promotie aanvaarden. De meesten hebben hoge verwachtingen van zichzelf en hun bijdrage aan het succes van de organisatie waar ze werken. En allemaal werken we op de manier die wij geleerd hebben en die wij als normaal zijn gaan beschouwen.

 

Verwachtingen en duidelijkheid horen bij elkaar

Hoe kun je verwachten dat een ander jou begrijpt als je niet vertelt wat je verwachtingen zijn. Wat je hoopt te bereiken, hoe jij het eindresultaat ziet, welke rol jij voor jezelf ziet en wat je nodig hebt om een goede prestatie neer te zetten. Als jij duidelijk bent over wat je wilt dan hoeft daar in ieder geval geen misverstand over te ontstaan.

 Andersom is het ook goed om te weten wat die ander verwacht: voor zichzelf en van jou. Als je dat van elkaar niet weet, is de teleurstelling al bijna ingebakken. Het is bijna verwonderlijk hoeveel er eigenlijk nog goed gaat!

 

Aanspreken, uitspreken, bespreken, afspreken

Behalve in een sollicitatiegesprek of bij de start van een project hebben we het eigenlijk nooit over onze verwachtingen. We werken samen met collega’s aan een project en doen dat vanuit onze functie en onze verantwoordelijkheden op de manier zoals wij denken dat we dat het beste doen. Niet bijzonder, dat doet iedereen.

Een stappenplan dat je kunt volgen als het niet zo lekker loopt:

  • aanspreken: vertel je collega dat iets voor jou niet goed gaat. Houd het bij jezelf, gebruik de ik-boodschap. ‘Ik merk dat ik er last van heb als … en volgens mij kun jij me helpen.’
  • uitspreken: vertel wat je verwachtingen zijn. ‘Als ik DIT doe, dan verwacht ik DAT. Hoe is dat voor jou?’
  • bespreken: heb het over jullie verschillende verwachtingen. Laat je verrassen door de andere inzichten en ideeën en begrijp hoe je op meer manieren of vanuit een ander perspectief naar een kwestie kunt kijken.
  • afspreken: maak afspraken over hoe je verder samen optrekt, zorg voor duidelijkheid, doe water bij de wijn, rek de grenzen op … kortom, doe wat er nodig is om de samenwerking en daarmee de kans op succes te bevorderen

 

Hoe manage jij verwachtingen en voorkom je teleurstelling?

Heb jij ervaringen met kwesties die voortkwamen uit verschillende verwachtingen? En hoe ben je daarmee om gegaan? Hoe maak jij duidelijk wat jij wilt en wat voor jou normaal is.

Is jouw organisatie veilig genoeg om je uit te spreken en is er ruimte om naar de verschillende meningen te luisteren? Ik ga graag met je in gesprek over mogelijkheden om ook in jouw organisatie of team de zaken duidelijker te verwoorden.

 

 

 

 

 

Pin It on Pinterest