Nieuwe leidinggevende
‘Jij verzamelt toch situaties op het werk waarbij je zomaar een conflict hebt?’ werd me laatst gevraagd. En inderdaad, ik ben altijd op zoek naar verhalen hoe door een klein misverstand de verhoudingen tussen collega’s volledig op de kop gezet kunnen worden. ‘Heb je als eens geschreven over iemand die begint met leidinggeven? Want zo’n nieuwe leidinggevende krijgt te maken met allerlei valkuilen!’ was de voorzet.

De eerste dag als nieuwe leidinggevende

Ga er maar aan staan; een beetje zenuwachtig stap je over de drempel. Natuurlijk ken je al een aantal nieuwe collega’s vanuit het sollicitatietraject: collega leidinggevenden, de afdeling P&O of HR, je eigen leidinggevende, misschien wat teamleden. Maar toch … je voelt de druk van de verwachtingen die ze van jou hebben. Jij moet de kar gaan trekken, jij moet deze afdeling verder helpen, jij moet … ja, wat moet je eigenlijk niet?

Je eerste indruk als nieuwe leidinggevende

Je weet dat je in de gaten gehouden wordt. Iedereen kijkt hoe jij je gaat opstellen. Wat je gaat zeggen. Hoe jij je gedraagt. Maar weet je dat zelf eigenlijk wel? Je hebt nog geen dag ervaring als leidinggevende. De enige ervaring waar je uit kunt putten is de ervaring die je hebt opgedaan met de leiding die je zelf ontvangen hebt. Goede ervaringen en misschien ook minder goede.

Jouw voornemen als nieuwe leidinggevende

Jij wilt het in ieder geval heel goed doen; jij wordt een  fijne leidinggevende. Zo eentje die mensen zich later herinneren. ‘Heb jij onder leiding van die-en-die gewerkt? Nou, dan benijd ik je. Dat had ik ook wel gewild!’ Zo moeten mensen over jou praten. Zo wil jij te boek staan!

De eerste druk op de nieuwe leidinggevende

En zo voer je de druk voor jezelf steeds meer op. Met als gevolg dat je nog zenuwachtiger wordt en je je nieuwe collega’s misschien wel met een zweethandje en wat stotterend begroet. Dat was nou net niet de bedoeling van je eerste optreden! En stel je voor dat zo iemand meteen je mening vraagt over een bepaald dossier. Je hebt geen idee waar hij het over heeft en staat eigenlijk met je mond vol tanden. Zo maak je geen krachtige indruk en juist die eerste indruk blijft hangen. ‘You never get a second chance to make a first impression’. Je start voor je gevoel meteen op achterstand.

Omzeil de valkuilen en maak een goede start

Zes tips om een vlotte start als nieuwe leidinggevende te maken:

1. Bereid je voor

Wat voor situaties zouden zich voor kunnen doen zo’n eerste dag? Kennismakingen, veel nieuwe gezichten, vragen over dossiers waar jij niets van weet, planningen in een agenda die jij nog niet kent. Hoe zou je kunnen reageren?

2. Wat vertel je over jezelf en wat wil je van een ander weten?

Moet je een toespraak voor je nieuwe team houden of spreek je iedereen individueel? Loopt er iemand met je mee die jou introduceert, of komen mensen naar jou toe en zit jij in je nieuwe kantoor te wachten? Zorg dat je een praatje voorbereid hebt waarin je wat over je zelf en je werkverleden vertelt. Misschien ook hoe je de komende periode te werk wilt gaan: ga je individueel kennis maken en meelopen?

3. Wees vooral jezelf

Neem geen rol aan, doe je niet beter voor dan je bent, geen nep gedrag of imitaties van anderen. Dat voelen je medewerkers en collega’s haarfijn aan. Je wilt wel serieus genomen worden, toch?

4. Vraag veel en vooral om hulp

Jij bent nieuw, zij weten alles. Zij kunnen jou dus helpen om snel ingewerkt te raken. Vraag dus veel en vraag of ze je willen helpen.

5. Wacht niet af maar ga voortvarend aan de slag

Natuurlijk wil je je teamleden leren kennen; plan dus zo snel mogelijk de kennismakingsgesprekken. Noteer de vergaderingen die al vastgesteld zijn en zorg dat je erbij bent. Des te eerder ben je ‘up and running’.

6. Geniet van je nieuwe rol

Je kunt maar één keer een nieuwe leidinggevende worden dus geniet van dat bijzondere moment. Niet al te streng zijn voor jezelf; fouten maken mag!

Voor je het weet ben je een ervaren leidinggevende

Kun jij je nog herinneren dat je voor het eerst leiding ging geven? Ik wel. Heel spannend vond ik het. Ook al had ik maar twee medewerkers om aan te sturen, ik was de verantwoordelijke manager. En jij? Wat zijn jouw ervaringen?

 

Pin It on Pinterest