Hoe werkt mediation in de praktijk?

Een erkend mediator helpt bij conflicten op het werk

Hoe werkt mediation? ​Elke mediation start met een overeenkomst. Die overeenkomst biedt het raamwerk waarbinnen we allemaal opereren: de mediator, de ene partij, en de andere partij. Zodat we allemaal weten wat we wel en niet kunnen verwachten, wanneer afspraken bindend zijn en wanneer je juist nog alle vrijheid hebt om in openheid standpunten en gedachten uit te wisselen, zónder dat je op je woorden hoeft te letten.

​Die eerste stap alleen al, dat geeft veiligheid.

​Die veiligheid omvat bijvoorbeeld dat je een klacht kunt indienen bij de tuchtcommissie van het MfN als je vindt dat er dingen zijn gebeurd die niet volgens het boekje gingen. Maar veel belangrijker nog: we stellen de privacy van elkaar veilig. Alles wat je bijvoorbeeld aan mij vertelt, in één van onze aparte gesprekken, blijft onder ons. En dat geldt voor iedereen voor alles wat aan tafel besproken wordt, en eerder nog niet bekend was. Dat mag niet buiten de mediationtafel gebracht worden, dus niet intern besproken, niet in een personeelsdossier komen en ook niet voor de rechtbank gebruikt worden. Je hoeft dus niet bang te zijn dat je later wordt afgerekend op iets wat je toen, onder die omstandigheden en binnen die context, gezegd hebt.

Tegelijk is er vrijheid.

Vrijheid om hardop te kunnen denken, te sparren en te verkennen zonder dat je ergens aan vastzit. We spreken onder meer af dat tussentijdse afspraken altijd onder voorbehoud zijn. Het is een verkenning, geen verplichting. Zodat je in vrijheid kunt praten over ‘Als ik, dan jij…’. Wat er ook gebeurt, als je tot een oplossing komt, is die oplossing pas een deal als iedereen ervoor getekend heeft. Dat hele traject ertussen is vrije ruimte.

​Ik eis wel betrokkenheid.

Want ik ga mijn tijd niet besteden aan iets wat bij voorbaat mislukt. Ik wil van beide partijen het commitment dat we de intentie hebben om iets op te lossen. Dat commitment vraag ik van iedereen, recht in de ogen en zwart-op-wit. Natuurlijk kan het daarna nog mis gaan. Maar dan ben je er wel met de goede houding ingestapt. En kun je oprecht zeggen: ‘ik heb er alles aan gedaan’.

​Ik vraag ruimte.

​Ruimte voor mij, om te bemiddelen. Maar ook ruimte voor beide standpunten. Natuurlijk mag je voor jezelf opkomen. Maar het komt ook vaak genoeg voor dat een oplossing in gang wordt gezet als beide partijen eens écht goed naar elkaar luisteren. Het kan een eyeopener zijn om te horen wat die ander bedoelde, naast dat wat je dacht te horen. Onderzoek maar eens of er nog ruimte is voor vertrouwen. Of dat de wil er is om te horen wat de ander eigenlijk wilde zeggen.

DuidelijkheidDaarmee creëer je duidelijkheid.
En die duidelijkheid is prettig. Mediation creëert altijd duidelijkheid. Of het nu lukt of niet lukt, er volgt een uitkomst en daarmee kunnen de partijen verder stappen ondernemen.

Niemand is schuldig of onschuldig.
Nog zo’n regel uit onze overeenkomst. Want de uitkomst is nooit dat A niet wilde, of dat B de handdoek in de ring gooide. Zo’n uitspraak zou altijd aan deze kwestie blijven ‘kleven’. Zodra de mediation is gestart, is de mediator ook de partij die het eventueel beëindigt. Lukt het dus niet om eruit te komen? Besluiten we gezamenlijk of met één van de partijen dat het geen zin meer heeft om verder te praten? Dan ben ik als mediator degene die het stopzet. Zo wordt het ook vastgelegd.

Daarmee creëer je duidelijkheid.
En die duidelijkheid is prettig. Mediation creëert altijd duidelijkheid. Of het nu lukt of niet lukt, er volgt een uitkomst en daarmee kunnen de partijen verder stappen ondernemen.

Niemand is schuldig of onschuldig.
Nog zo’n regel uit onze overeenkomst. Want de uitkomst is nooit dat A niet wilde, of dat B de handdoek in de ring gooide. Zo’n uitspraak zou altijd aan deze kwestie blijven ‘kleven’. Zodra de mediation is gestart, is de mediator ook de partij die het eventueel beëindigt. Lukt het dus niet om eruit te komen? Besluiten we gezamenlijk of met één van de partijen dat het geen zin meer heeft om verder te praten? Dan ben ik als mediator degene die het stopzet. Zo wordt het ook vastgelegd.

Mediation brengt beweging.

Wat er ook wordt besloten, mediation zet altijd iets in beweging. Soms is al lang duidelijk dat beide partijen van elkaar af willen en gaat het om een pure exit mediation, ofwel netjes uit elkaar gaan. Soms blijkt halverwege dat het een exit mediation wordt en pakt de personeelsafdeling het proces over dat door de mediation op gang is gekomen.

Maar meestal kunnen we de lucht klaren om samen verder te gaan. Terugkeer op de oude werkplek met nieuwe afspraken. Of terugkeer in een ander team, op een andere locatie of in een andere functie. Uiteindelijk gaat het in elk bedrijf om de schikking van de juiste mensen op de juiste plekken. Als dat op de één of andere manier scheef komt te zitten, trek je de oorzaak recht of je gaat herschikken.

BewegingHet lijkt zo gemakkelijk…
Maar dat is het niet! Leidinggeven, samenwerken, omstandigheden thuis of op het werk: het kan soms gewoon zo lopen dat het totaal ontwricht. Dat je denkt: ‘Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat juist ik in deze situatie ben beland?’ Je schaamt je het rood op de kaken. Maar je gaat écht niet door het stof alleen om dit akkefietje. Of voor deze persoon. Daarvoor is er teveel gebeurd.

Kijk, daarvoor is nu mediation uitgevonden:

Het lijkt zo gemakkelijk…
Maar dat is het niet! Leidinggeven, samenwerken, omstandigheden thuis of op het werk: het kan soms gewoon zo lopen dat het totaal ontwricht. Dat je denkt: ‘Hoe is het in vredesnaam mogelijk dat juist ik in deze situatie ben beland?’ Je schaamt je het rood op de kaken. Maar je gaat écht niet door het stof alleen om dit akkefietje. Of voor deze persoon. Daarvoor is er teveel gebeurd.

Kijk, daarvoor is nu mediation uitgevonden:

Voor bedrijven:

  • Je voorkomt dat jouw mensen onnodig lang in de ziektewet belanden
  • Je laat je mensen niet verpieteren of nog verder afglijden
  • Je zorgt dat de organisatie zich met haar kerntaken kan bezig houden
  • Je neemt je medewerkers serieus en laat je sociale gezicht zien
  • Je laat je overige teams zien dat je bezig bent met een oplossing

Voor werknemers:

  • Je zorgt dat er beweging komt in je vastgelopen situatie
  • Je krijgt hulp en begeleiding om een oplossing te vinden
  • Je krijgt de kans om je goede intentie te laten zien
  • Je krijgt de kans om dingen uit te spreken en te leren, zodat je persoonlijk kunt groeien of je nu blijft of vertrekt.
Wil je liever dat je eigen team of je eigen mensen leren hoe ze een mogelijk conflict herkennen en in de kiem smoren? Dan bied ik naast mediation ook coaching, een workshop en training. Je leert denken en doen als een mediator zodat je weet hoe je de goede sfeer bevordert en conflicten voorkomt.

Toch eerst externe hulp?

Bel of mail dan om kennis te maken of de agenda’s naast elkaar te leggen voor een afspraak.

Brandende vraag?

Laat mij je terugbellen!

Dit zeggen klanten over mij:

Peoplemanager, enthousiast, betrokken.’ Retail manager

‘Monique is een professional die snel tot de kern doordringt, weet hoe de hazen lopen en daadkrachtig aan de slag gaat.’ Chief Market Officer

‘Monique is direct, to the point, resultaat gericht en is in staat verbindingen te leggen.’ Manager

Geen Ruzie op het Werk

Monique Wakelkamp

ikwil@geenruzieophetwerk.nl

+31 653 659 668

Deze site is een initiatief van:
logo-2

 

Je vindt me ook hier

Over Monique

✔ Krachtige bemiddeling

✔ Brengt het plezier terug in je team

✔ Warm hart voor bedrijfsleven en zorgsector

MfN-Registermediator CMYKIICM

 
 

Pin It on Pinterest