GroeipijnSoms krijg je een vraag waardoor je in gedachten meteen jezelf in zo’n situatie ziet. Zo’n vraag was voor mij ‘waarom levert de groei van ons bedrijf intern zoveel onderling gedoe op? Je zou toch denken dat iedereen blij is dat het zo goed gaat?’ Helaas gaat groeien vaak gepaard met groeipijn.

Groeien met groeipijn

Je herkent het misschien wel uit je eigen kindertijd, of je ziet het bij je eigen kinderen gebeuren. Groeien is een moeizame en soms moeilijke en pijnlijke ervaring. Zelf had ik als kind last van buikpijn; ik weet dat anderen met name klagen over pijn in botten, benen of knieën. In een artikel over groeipijn wordt verteld dat het vooral voorkomt rondom een groeispurt die een kind doormaakt.

En dat is precies wat er in een organisatie ook gebeurt. 

Een groeispurt betekent vaak groeipijn

In de jaren ’70 van de vorige eeuw beschreef Larry Greiner, professor aan de University of Southern California’s Marshall School of Business in Los Angeles, wat er met organisaties gebeurt als ze groeien. Als ze dus een groeispurt maken. Hij maakte onderscheid in 6 verschillende fases en telkens als er een overgang naar een volgende fase zat aan te komen, betekende dat een crisis in het team. De groeispurt leverde dus groeipijn op! Het plaatje hieronder (met dank aan Managementmodellensite.nl) laat die verschillende fases zien en waarover de crisis bij de overgang van de ene fase naar de andere gaat.

Figuur 1 Groeimodel van Greiner

 

Nu ga ik niet in op de verschillende fases en de bijbehorende crises. Daar zijn organisatiepsychologen, -coaches of – trainers veel beter in. Als je meer wilt weten, dan vind je ook een mooie presentatie op dezelfde site.

Je kunt je voorbereiden op de crisis die bij groeipijn hoort

Wat mijn ervaring is, en dat wordt gestaafd door dit Groeimodel van Greiner, is dat je van tevoren al weet dat er een crisis komt als je bedrijf naar een volgende fase groeit. En als je dat weet, kun je je ook voorbereiden op die crisis en de bijbehorende groeipijn. Dat die crisis komt, is geen verrassing meer. Het zou dus ronduit jammer zijn om pas op het moment dat die zich voordoet, actie te ondernemen.

Hoe bereid je je voor op de volgende groeipijn?

Misschien een open deur, maar de voorbereiding hoeft niet zo ingewikkeld te zijn. Hieronder een aantal tips:

  1. Weet in welke fase je bedrijf of je team zich nu bevindt; op het model zie je welke verschillende fases er zijn. Als je de fase bepaald hebt, weet je ook over welk onderwerp de komende crisis zal gaan.
  2. Bespreek dit model en de onderliggende praktijkervaring met je managementteam en de teamleiders. Zodat zij zich ervan bewust zijn dat de onderneming zich goed ontwikkelt maar dat die groei wel wat groeipijn zal opleveren.
  3. Wees niet verbaasd dat er ondanks je voorbereidingen tóch sprake zal zijn van onderling gedoe. Het is volkomen normaal en hoort er helemaal bij als je je als onderneming ontwikkelt. ‘Oei, ik groei’ is een bekend boek over de ontwikkeling bij baby’s, peuters en kleuters; lastige fases, maar ze horen erbij. Net zoals je als kind groeipijn kon hebben bij een groeispurt, zo hoort een crises erbij als je als bedrijf groeit en in een andere ontwikkelingsfase komt.
  4. Tel je zegeningen! Gelukkig groeit jouw bedrijf of jouw team. Gefeliciteerd! Daar mag je blij om zijn.

Ben jij al uitgegroeid of heb je nog wel eens last van groeipijn?

Zelf herken ik de fases uit mijn eigen bedrijfsontwikkeling: het pionieren, de eerste stappen naar steeds meer uitbesteden van werk, de teambuilding maar ook het weer afscheid nemen, het anders inrichten van de organisatie. Ik weet ook dat ik sommige crises niet zal meemaken, om de eenvoudige reden dat ik mijn bedrijf niet zo groot wil laten worden. Hoe zit dat bij jou? Herken jij die schoksgewijze groei in je eigen bedrijf? Ik lees hieronder graag je commentaar.

 

Pin It on Pinterest