Dwarsliggers in beeld - www.geenruzieophetwerk.nl‘Tjonge, dat was weer een moeizaam teamoverleg. Telkens weer dat tegendraadse; elke keer weer de discussie hoe zaken anders zouden moeten. Of waarom het voorstel niet op deze manier uitgevoerd moet worden, ook al is de rest het ermee eens. Altijd dat ‘ja-maar’. Waarom kan hij nou nooit eens normaal met iedereen meedoen? Ik word er zo moe van’ zei de teamleider.

Ik herkende het gevoel wel.

Dwarsliggers worden vaak als lastig en ondermijnend ervaren. Van die types die op voorhand al tégen zijn; medewerkers die je in je hart eigenlijk liever tegenwerker noemt. Omdat ze bijna per definitie het niet eens zijn met de mening van iedereen. Ze kosten zoveel energie en tijd, en dat maakt dat je gaat opzien tegen een volgende bijeenkomst waar zij ook zijn.

Herkenbaar?

Let dan extra op.

Want een dwarsligger is goud waard

Als je met zo’n dwarsligger in gesprek gaat, zou je wel eens je meest loyale medewerker kunnen treffen. Dus vroeg ik: ‘Heb je al eens een apart gesprek met hem gehad?’ Een medewerker die zich zo betrokken bij je organisatie voelt, dat hij het ervoor over heeft om desnoods een meningsverschil met collega’s te hebben. Vanuit een oprechte zorg voor het team, vanuit echte betrokkenheid bij afnemers, klanten of cliënten. Eentje die het niet over zijn hart kan verkrijgen om zijn mond te houden, alleen maar om geen problemen met de rest van het team te krijgen.

Dus is het de vraag:

Welk soort dwarsligger heb jij in je team?

Is het een dwarsligger of een wereldverbeteraar?

Daar kom je snel genoeg achter: door een-op-een met de betreffende medewerker te praten en met oprechte belangstelling te vragen hoe hij de zaken zou aanpakken. Wie weet wat voor moois je dan te horen krijgt. Juist door niets als vanzelfsprekend aan te nemen, creëert de dwarsligger ruimte. Bijna letterlijk zoals in de boekenkast!

  • Ruimte voor nieuwe ideeën.
  • Voor nieuwe inzichten die je product of je dienstverlening ten goede komen.
  • Andere manieren om je klanten te benaderen.
  • Nieuwe vormen van samenwerking, binnen je eigen organisatie of daarbuiten.

Ruimte kortom om te spelen en de dagelijkse gang van zaken eens flink op te schudden. Heerlijk!

Ontdek het zelf

Ga het gesprek aan. Waarschijnlijk is de dwarsligger niet gewend aan positieve aandacht; het zou dus heel goed kunnen dat hij in eerste instantie nogal wantrouwig reageert. Bedenk dat hij zelf heel goed weet dat hij vaak als lastig wordt ervaren. En dat hij misschien wel buiten het team valt. Maar met een beetje doorzetten en oprechte complimenten voor zijn grote inzet, moet je dat kunnen ombuigen. Eindelijk gehoor vinden na zo lang tevergeefs proberen, vindt iedereen fijn.

Hoe zorg je voor de winnende goal?

De voorbereiding heb je gehad. Je ruikt de winst al. Nu nog even afmaken met de winnende goal die jullie elftal definitief zal veranderen. Als zijn ideeën waardevol zijn, dan laat je ‘jouw’ dwarsligger een korte presentatie geven in het volgende teamoverleg. Natuurlijk heb je dat van tevoren wel even goed samen doorgenomen. De andere teamleden hoeven niets voor te bereiden; alleen maar zo onbevangen mogelijk te luisteren naar deze andere kijk op vanzelfsprekend lijkende zaken. Gebruik bijvoorbeeld de Spelregels voor creatief denken van COCD. Zo blijkt die dwarse collega ineens een goede motivator te zijn. En daar groei je als team van.

Heb jij zelf ervaringen met een dwarsligger in je team? En hoe ben je daarmee omgegaan? Laat het hieronder weten zodat we er allemaal van kunnen leren. Er zijn vast nog genoeg gouden dwarsliggers die onze teams kunnen versterken!

 

Pin It on Pinterest